Stejně jako jiné obory lidské činnosti, i oblast vzdělávání se vyvíjí a přijímá nové výzvy podle toho, jak se mění požadavky studentů i celé společnosti. Vzdělávací modely, které jsme zažívali před desítkami let my, se propadly do historie a moderní pokrokové vzdělávání nyní nabízí daleko širší paletu možností a způsobů, jak se naučit novým znalostem, dovednostem i celým oborům.
Přijmout změnu je pro spoustu lidí někdy velmi obtížné. Proces změn s sebou často přináší vlnu odmítání a kritiky. A ty změny, které tomuto tlaku odolají a čas jejich smysluplnost potvrdí, se nakonec stanou novým standardem, který už nikdo nezpochybňuje – a někdy si lidé ani nevzpomenou, že jim kdysi odporovali. Podobným procesem prošlo před pár lety i školství. Vynucená distanční výuka tehdy ukázala celkem přesně, kdo byl ochoten jít s dobou a hledat nové možnosti a způsoby, a naopak, kdo na této cestě více či méně pohořel. Jedno je však jisté: šlo to a jde to i dál.
„Kde je vůle, tam je cesta.“
Na Evropské Akademii vzdělávání jsme ve zmiňované době pochopili, že pokrok zastavit nejde, a přizpůsobili jsme se. Studentů, kteří dálkovou formu vzdělávání hledali a vyžadovali, začalo přibývat jako hub po dešti. Ověřili jsme si, že zásadním aspektem úspěšného vzdělávání není direktivní vedení studentů, ale jejich motivace, vůle a podpora školy. Přenesli jsme na studenty velkou část odpovědnosti za jejich další život a studenti nám odpověděli vysokou studijní aktivitou a zájmem o obor. Zní to jednoduše, ale součástí této transformace byla i těžká dřina na straně školy: zajistit studijní materiály, lektorské konzultace, naprogramovat vlastní studentský systém, natáčet videa, naslouchat studentům a učit se z vlastních chyb – to je cesta, kterou se ubíráme a věříme, že její konec neexistuje. Hledáme stále nové způsoby, jak uspokojit poptávku po dálkovém vzdělávání a zároveň být studentům k dispozici, když nás potřebují i fyzicky.
V rámci online vzdělávání už nenabízíme pouze kratší kurzy, ale i ucelené bloky vzdělávání, které končí úplnou profesní kvalifikací, výučním listem, maturitou i VŠ diplomem. Našimi studenty jsou zejména lidé pracující, kteří se rozhodli rozšířit nebo zcela změnit svou kvalifikaci a jsou ochotní i schopní dokázat to vlastními silami, ne jen za docházku. Současně nám ale přibývají také mladí studenti po základní škole, kteří si svou středoškolskou dráhu představují jinak – pokrokově. A také studenti, kteří na běžné střední škole zažívají nevyhovující přístup pedagogů nebo spolužáků. U nás mají na učení klid a podporu, kterou si zaslouží.
V digitální době není možné se tvářit, že počítače, mobily a internet neexistují. Naopak. Je potřeba těchto technologických novinek využít také ve vzdělávání a vytěžit z nich maximum. Jsme hrdí na to, že Evropská Akademie vzdělávání představuje kvalitní alternativu k již zaběhlým pořádkům, a věříme, že tato cesta bude dávat smysl stále většímu počtu studentů v jakémkoli věku.